Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Media Future Week | May 22, 2019

Scroll to top

Top

Scott Smith: Prototype your own future(s)

Scott Smith: Prototype your own future(s)

Here, you find a summary of the keynote speech of Scott Smith: Protype your own future(s)! The reports are in Dutch.

Hoe gaat de toekomst eruit zien? In ieder geval niet zo perfect als de prachtige plaatjes van grote bedrijven ons laten geloven. Nieuwe technologie is niet het tovermiddel voor schoonheid en geluk. Futurist en designer Scott Smith maakt zich zorgen: de consument krijgt deze onrealistische flinterdunne projecties met de paplepel ingegoten. Wat de wereld nodig heeft, is een meer uitgewogen toekomstbeeld waarbij de mens in controle is.

Op het projectiescherm komen beelden voorbij. Een mooie vrouw die lachend wakker wordt in een heldere zonnige slaapkamer. Op een groot raam verschijnen boodschappen. Dan een scene met het ideale gezin in een licht interieur. Overal touchscreens die de bewoners met een simpele beweging direct van de gewenste informatie voorzien. Moeder kijkt vol geluk naar haar kinderen die via televisie worden voorgelezen. Een smetteloos witte keuken waar een man online kookles krijgt via een manshoog scherm.

De beeldenstroom blijkt een compilatie van corporate videos van een aantal grote internationale bedrijven als Chevrolet, Google en Microsoft. “Ze schetsen een leven vol media en communicatie”, vertelt Scott Smith. Als futurist helpt hij organisaties en individuen met toekomstvisies en out-of-the box denken en kijken. “Ze schetsen een wereld waar alles werkt, alles klopt en alles direct voorhanden is. Iedereen is mooi, gelukkig en gezond. De beelden zijn zelfs allemaal in dezelfde stijl en in hetzelfde kleurenpalet gemaakt, met veel ramen, licht, en met veel informatieschermen op de achtergrond die zorgen dat alles perfect verloopt. En dat dankzij nieuwe technologie, die de consument kan aanschaffen…”

Verdovend
Met de toekomstvisie op zich is Smith het eens. Ja, in de toekomst zal technologie inderdaad een grote rol spelen. Maar over de manier waarop deze in beeld wordt gebracht, maakt hij zich grote zorgen. “De beelden hebben een soort verdovend effect op de consument. Ze krijgen een goed gevoel en hebben het idee dat geluk en schoonheid ook binnen hun bereik liggen via een nieuw stuk technologie.” Scott stelt dat de invloed van deze beelden verder gaat, dan alleen verkoop. De beelden zorgen dat iedereen hetzelfde beeld van de toekomst voor ogen heeft, ook de nieuwe generatie designers en studenten. Maar het is een onrealistisch en eendimensionaal, waar geen plek is de eigenheid van elk individu. En waarin de complexe, chaotische wereld wordt buitengesloten.

Thin future
Scott Smith en z’n collega’s noemen dit thin futures. Dit is het tegenovergestelde van thick futures, waarin visies of ontwerpen in een context worden geplaatst. Smith: “Bij een ‘thick’ omschrijving van een toekomst of een ‘thick’ design wordt het echte leven meegenomen. Er wordt rekening gehouden met onvoorspelbaar menselijk gedrag en voorkeuren, met actuele ontwikkelingen, zoals sociale, culturele, politieke en spirituele trends en ook met onzekerheden. “In zulke toekomstvisies bieden we verschillende mogelijkheden van wat zou kunnen gebeuren.” Thin futures missen die diepgang. Ze laten alleen het perfecte plaatje zien. Smith vergelijke het met de monocultuur van IKEA. De consument hoeft niet zelf na te denken. Hij ziet een mooi plaatje van een slaapkamer en kan letterlijk alles in dozen meenemen en thuis opbouwen. One size fits all. En deel het vooral met je vrienden. “Maar brengt dit mooie standaard plaatje ook het verwachte geluk. Of voelt het toch niet zo goed?”

Kritiek
“De situatie is kritiek”, stelt Smith. Hij mist agency bij de mens, het vermogen en de wil om zelf (doordachte) keuzes te maken. “Wat laat je je voorspiegelen? Dat alles geweldig is? In de ‘thin’ toekomstprojecties zijn de mensen altijd bezig en productief. Ook de cloud wordt verkocht. Alle technologie werkt met de cloud zonder enig probleem. Het lijkt op een sprookje dat we zijn gaan geloven, waardoor we het vermogen verliezen kritisch te zijn.” Smith vreest een soort pret-a-porter toekomst. “De vijf allergrootste bedrijven in de wereld, zoals Google, Amazon, Microsoft, Apple en Facebook (de über-companies) bepalen het nieuwe normaal. De bedrijven gaan ook zelfs steeds meer op elkaar lijken.” Scott Smith spreekt ook over superdensitiy, het zwarte gat waar alles in verdwijnt wat bijzonder is, en één geheel wordt.”

Trends
Wat is er aan de hand in de wereld? Scott Smith signaleert trends:

Immateriality
We hebben een datagedreven maatschappij. Bijna elke handeling van een individu levert nieuwe data op die kan worden gebruikt. Er zijn veel open data waarmee individuen zelf mee aan de slag kunnen om hun eigen verhaal te maken en die ze kunnen gebruiken voor eigen nuttige producten en innovaties.

Non Human Media
Hoe we over auto’s en transport nadenken wordt anders. Auto’s kunnen straks zelfstandig rijden en ‘zien’. De auto’s genereren hun eigen data en hebben hun eigen ervaringen. Het zou dus mogelijk zijn dat auto’s ook hun eigen reality show krijgen. Er zijn nu al reality shows op basis van politiecamera’s!

Smart objects
Objecten zijn steeds slimmer. Er zijn al digitale camera’s zijn net zo slim zijn als baby’s van zes maanden. Ze herkennen een lach of een gezicht. Maar wat gebeurt er als deze ontwikkeling verder gaat? Als de technologie slimmer wordt als jij?  En als het beslissingen voor je maakt en data uitwisselt met mensen die je niet kent.?

Ownership
Het begrip ‘eigendom’ is totaal aan het veranderen. Als je files downloadt, dan hoeft dat niet automatisch te betekenen dat de files je eigendom zijn. Hetzelfde geldt voor devices als kabelboxen en smartphones. We betalen ze, maar bezitten we ze ook echt? En wat betekent dat?
Permanence
Niets is uitwisbaar. Alles wordt bewaard: van Facebook-post tot hotelregistratie. In 2020 zullen er zo’n 40 triljoen Gigabytes aan gegevens ergens zijn opgeslagen. Wat betekent dat? En wat kunnen we ermee?
Transparency
De wereld wordt steeds transparanter. De zoektocht naar de Boston-marathon-dader was wereldwijd live te volgen. De media hadden eigenlijk geen rol. Ze hadden geen controle meer over de informatievoorziening, ze hadden geen eigen verhaal. De kijker maakt zelf toegang tot informatie en wordt zelf de analist.
Materiality
Wat kun je allemaal maken als je zelf dingen kunt printen? Werkelijk alles! Je kunt heel snel een prototype van je ideeën maken en deze gaan produceren.
Mass media is an aberration
Massamedia (b)lijken een tijdelijk fenomeen te zijn. Honderd jaar geleden schreef elk mens zijn eigen brieven, daarna kwam er controle over nieuwsvoorziening door massamedia. Nu verdwijnt die invloed stukje bij beetje naar het individu.

Design Future Scaping
Veel van de trends laten een wereld zien die uit elkaar valt. Volgens Smith is het goede nieuws dat we nu de wereld weer in elkaar kunnen en mogen zetten. “Ontwikkel je eigen toekomstvisie.” Hij geeft aan hoe belangrijk het is om ideeën te visualiseren, met klei, met objecten of via prototyping. Een idee komt zo sneller tot leven en is makkelijker uit te leggen. “Werk snel. Bouw modellen, breek ze weer af, ga na wat werkte en wat niet, test ze en ga door. Speel, experimenteer met de mogelijke toekomst(en!), verken de mogelijke scenario’s. Probeer niet tot één grote, alles overkoepelende toekomstvisie te komen.” Deze nieuwe trend heet Design future scaping, waarbij design, futurisme en innovatie samenkomen om een model te ontwikkelen van een idee of een concept. “Het is een discipline die zich nu aan het ontwikkelen is. Gebruik deze nieuwe tools om de controle terug te nemen en je eigen ideeën vorm te geven.”