Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Media Future Week | January 23, 2019

Scroll to top

Top

Team 2: Het resultaat!

Intro: ons toegewezen domein is Stad&Leefomgeving en de trend is Apps & the Cloud.

Visie: met alle beschikbare en gegenereerde data wordt de informatiesamenleving een chaos en hebben consumenten geen overzicht meer.

Missie: overzicht bieden in de chaos. Filteren van informatie en hyperindividueel, hyperlokaal aanbieden aan superniches.
→ Door gepersonaliseerde data willen we verlichting creëeren
→ Data helpt om een snellere en betere keuze te maken
→ Mensen kunnen focussen op dat waar ze goed in zijn en zichzelf ontplooien.

We gaan door gepersonaliseerde data verlichting creëeren, zodat mensen zich kunnen focussen op dat waar ze goed in zijn en zichzelf kunnen ontplooien met als gevolg dat de kwaliteit omhoog gaat en resultaten gemaximaliseerd kunnen worden.

Hoe ziet 2030 eruit?
Uitgangspunten:
– technologie moet je helpen, niet belemmeren
– privacy/ persoonlijke data moeten controleerbaar zijn vanuit het individu
– zo veel mogelijk data is open, overal beschikbaar
– voor iedereen toegankelijk via 1 device

Kernwoorden:
Hyperlokaal, hyperpersoonlijk, life planner, interactie, hyperlocal en hyperpersonal advertising, monetize lifeplanning, superniches, supersmart app, cloud app = clapp.

De verwachting is dat er één universeel device komt in 2030 waarmee de cloud kan worden benaderd, de toekomst van wat nu internet heet, een bundeling van allerhande data. De gebruiker doet een beroep op de cloud als hij dat nodig acht of omdat zijn omgeving hem prikkelt dat te doen en hij geeft zelf toestemming welke persoonlijke informatie in de cloud belandt.
We verwachten dat privacy in zijn huidige vorm niet meer bestaat in 2030. Het delen van informatie is meer een vanzelfsprekendheid omdat je er meer voor terug krijgt en persoonlijke data niet doorverkocht of misbruikt kan worden. De integriteit van het individu staat in de informatiedeling centraal: een device kan in allerlei vormen, zowel als onderdeel van het lichaam als als los apparaat. UItgangspunt is dat het individu zelf kiest hoe hij dit wil vormgeven, en zelf bepaalt welke persoonlijke data hij in de cloud brengt en welke niet. Het individu stuurt.

Business Model
Wij gaan inspelen op al deze informatie die in de cloud staat en de consument een zo makkelijk en gericht mogelijke blootstelling aan informatie te geven. De informatie in de cloud is in 2030 voor iedereen toegankelijk, maar in anonieme vorm. Iedereen kan data verkrijgen over bijvoorbeeld hoeveel mensen in Almere wonen, maar niet wie die mensen precies zijn. Ons bedrijf gaat een applicatie ontwikkelen zodat we toegang krijgen tot persoonlijke informatie van de gebruiker via zijn device. Hij geeft hiervoor toestemming aan ons zodat wij alle informatie die nu ongecontroleerd naar hem toe komt kunnen filteren. Zo krijgt de gebruiker alleen de informatie naar hem toe gestuurd die voor hem van belang is waardoor hij meer tijd overhoudt voor de dingen die echt belangrijk zijn in zijn leven. Dit gebeurt op basis van gps, geschiedenis, agenda en voorkeuren. Onze dienst fungeert dus als een soort filter en zal over het algemeen nooit informatie geven die niet van belang is. Voor bedrijven is dit van belang omdat ze dan hyperpersoonlijke reclame kunnen aanbieden die inspeelt op de behoefte van de klant en waar hij op dat moment is. Er kunnen dan veel gerichtere aanbiedingen gegeven worden waardoor de consument meer open staat voor reclame en eerder een aankoop zal doen. Wij gaan hieraan verdienen door het bedrijf de dienst gratis aan te bieden en pas als er een aankoop wordt gedaan met behulp van onze app, betaalt het bedrijf gemiddeld 20% van de aankoopprijs aan ons. Dit percentage is afhankelijk van de grootte van het bedrijf, de sector waar het bedrijf in zit en het soort product. Voor de gebruiker is dit handig om te gebruiken, omdat hij niet alleen een voor hem afgestemde aanbieding krijgt (en niet de dingen waar hij toch niet in geïnteresseerd is), maar ook nog eens extra korting als hij op de aanbieding ingaat. Privacy is hierbij ook controleerbaar door de gebruiker zelf want hij kan specifiek aangeven op de app welke informatie van hem uit de cloud gehaald wordt en welke niet. Natuurlijk geldt het dat hoe meer hij vrijgeeft hoe betere aanbiedingen hij krijgt, maar als hij bijvoorbeeld zijn agenda niet openbaar wil maken dan heeft hij die mogelijkheid ook.

Userstory

1. dinsdag 28 mei 2030 08.00
2. Mark heeft een afspraak in het centrum van Leiden
3. op dat moment heeft hij nog 30 minuten om daar te komen en moet ook nog ontbijten
4. op basis van gegevens van deze persoon kan de app voorstellen de trein van 9.00 te nemen en onderweg een broodje zalm te kopen in zijn favoriete winkel

Scenario
Een Nederlandse toerist in Parijs en een Parijzenaar lopen langs de Eiffeltoren, ze hebben beiden onze app geïnstalleerd maar op het moment dat ze langs de toren lopen krijgen ze allebei een andere aanbieding. Die aanbieding wordt geselecteerd op basis van gps, agenda, voorkeuren en geschiedenis. De app weet dus dat de toerist op dat moment behoefte heeft aan een tour in de Eiffeltoren omdat zijn agenda aangeeft dat hij op vakantie is en nog nooit de Eiffeltoren heeft bezocht. Maar de Parijzenaar is op weg naar een vergadering en krijgt op het moment dat hij langs de Eiffeltoren loopt een aanbieding van de app dat hij tijd over heeft voordat de vergadering begint en hij even zijn favoriete broodje kan eten tegen een aanbieding in de winkel waar hij op dat moment bij in de buurt is.
Dit kan nog verder uitgewerkt worden in de toekomst als de technologie bijvoorbeeld toestaat dat de app kan meten of de gebruiker honger heeft, zijn haar moet laten knippen of toe is aan een manicure.