Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Media Future Week | April 23, 2024

Scroll to top

Top

Media Future Week in mei: ‘Een vet programma van negen tot negen’

Onderstaand een bericht zoals die gepubliceerd is op de iMMovatorwebsite en in het netwerk van iMMovator.

Van 16 tot en met 19 mei vindt de eerste Media Future Week (MFW) plaats. Studenten, lectoren en docenten van vijf media- en entertainmentopleidingen komen samen in het WTC Alnovum in Almere om te praten over de toekomst van de mediabranche. ‘We vinden het belangrijk om de deelnemers in contact te brengen met belangrijke spelers uit het mediaveld, die ze anders nooit zouden ontmoeten’, zegt coördinator Frank Visser van iMMovator. ‘Daarom bieden we hun een exclusief programma, met toonaangevende sprekers uit zowel de Nederlandse als de buitenlandse media-industrie.’

De Media Future Week is een initiatief van iMMovator Cross Media Network, in samenwerking met de gemeente Almere, de Hogeschool Utrecht (HU), Hogeschool Rotterdam (HR), Saxion, Noordelijk Hogeschool Leeuwarden (NHL) en Windesheim Flevoland.

Doel van de MFW is om de relatie tussen onderwijs- en kennisinstellingen en de media-industrie te verstevigen. ‘Het is een sleutelproject om media-industrie en onderwijs te koppelen’, legt coördinator Frank Visser van iMMovator uit. ‘Met als oogmerk om de professionalisering van docenten te stimuleren en een kwaliteitsprikkel te geven aan de studenten. Dat gaat vast wel lukken, want we stellen een uitdagend programma samen, met internationale topsprekers, interactieve workshops, masterclasses en teamwork van docenten en studenten.’

Intensieve week
Uiteindelijk moet dat programma ertoe leiden dat de deelnemers een visie ontwikkelen op de toekomst van de mediabranche. Dit doen de studenten aan de hand van het uitwerken van een crossmediale case in multidisciplinaire groepen. ‘Het wordt een intensieve week’, weet Visser. ‘Een week waarin je als deelnemer niet alleen wordt uitgedaagd om een visie te formuleren, maar deze ook nog eens te bespreken met de topgasten die aanwezig zijn.’ Het programma neemt vier dagen in beslag. Visser: ‘Het wordt een vet programma van negen tot negen.’

‘We vinden het belangrijk om de deelnemende studenten in contact te brengen met belangrijke spelers in het mediaveld’, vervolgt hij. ‘Het gaat namelijk om mensen die ze anders nooit tegen zouden komen. Overigens willen we proberen – afhankelijk van het geld en de agenda van de personen in kwestie – om sommige sprekers extra in te zetten, bijvoorbeeld voor lezingen op de scholen.’

Programmaraad Media Future Week

Excellente studenten
In totaal kan de MFW 150 deelnemers herbergen. ‘Slechts een beperkt aantal studenten kan zich inschrijven’, legt Visser uit. ‘Eigenlijk is de MFW vooral bedoeld voor echt excellente studenten. Wie bepaalt wat excellent is? De hogescholen zelf. De meeste van hen hebben wel een excellentie-programma. Ze kunnen de MFW gebruiken om studenten te belonen die enthousiast en gemotiveerd zijn en ook nog eens voorop lopen.’

Het programma staat vooralsnog slechts gedeeltelijk vast. Visser: ‘We zijn druk bezig een en ander definitief te krijgen. Voor nieuws over het programma en andere wetenswaardigheden kunnen de deelnemers terecht op MFW-pagina’s op Facebook en Hyves en op twitter. Ook is er een website (www.mediafutureweek.nl), waarop het laatste nieuws is te vinden.’

Logocontest
Om studenten vanaf het begin bij de MFW te betrekken is voor het ontwerp van het logo een wedstrijd uitgeschreven. Studenten werden uitgedaagd om binnen een paar dagen een passend logo voor het event te ontwerpen. Visser: ‘We stonden versteld van de hoeveelheid (152) en de kwaliteit van de ingezonden logo’s! Het moge duidelijk zijn dat alle studenten flink hun best hebben gedaan. Als we één conclusie mogen trekken, is het dat we genoeg creatief talent hebben in Nederland.’

Het aantal inzendingen is door de organisatie terug gebracht naar een top 7. Via de verschillende sociale media kan er nu gestemd worden op het favoriete logo. De winnaar van de contest wordt binnen enkele dagen bekend gemaakt en wint een iPad2.

De MFW is onderdeel van iMMovator Academy, een initiatief van iMMovator om samenwerking tussen kennisinstellingen, onderwijs en bedrijfsleven sectoraal tot stand te brengen en verder te professionaliseren.

Marc Notebomer