Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Media Future Week | April 19, 2024

Scroll to top

Top

Media Future Week recap

Media Future Week recap: 150 studenten, docenten, lectoren en professionals verdiepen zich in toekomst van de media.

Van maandag 16 t/m donderdag 19 mei vond in het WTC Alnovum in Almere de Media Future Week plaats. Een ferme klap op de gong was het startsein voor vier dagen vol discussie over, ontdekking van en creatie voor de mediatoekomst. 150 Studenten, docenten, lectoren en jonge professionals van vijf media & entertainment opleidingen werkten in multidisciplinaire groepen samen aan relevante cases over de toekomst van de (cross)media.

Opening met Gerd Leonhard
Maandag trapten wethouder Ben Scholten en projectcoördinator Frank Visser de Media Future Week af. Aansluitend gaf internationaal erkend media futurist Gerd Leonhard een keynote presentatie. Zijn toekomstvisie zette de deelnemers gelijk aan het denken. U kunt een video van zijn presentatie alsnog bekijken. Vervolgens presenteerde TNO’s Directeur Informatiemaatschappij Erik Huizer de visie van TNO op toekomstig internetgebruik en de maatschappelijke impact van ICT.

mfw11 gerd leonhard from iMMovator on Vimeo.

Nadat de deelnemers kennis met elkaar maakten en voor het eerst aan de slag gingen met hun cases sprak Marian Salzman, één van de meest gerenommeerde trendwatchers ter wereld, de deelnemers toe. Zij schetste aan de hand van een aantal trends een toekomstbeeld van niet alleen de (cross)mediawereld, maar ook van algemene maatschappelijk ontwikkelingen. Een zeer interessante presentatie die u kunt hier kunt bekijken.

mfw11 marian salzman from iMMovator on Vimeo.

Gamesgoeroe Chris Crawford
Na inspirerende workshops door Erik van Heeswijk (VPRO), Geert Lovink (UvA), Indira Reynart (The Janeway), Sietse Bakker (Eurovisie Songfestival) en David Linssen (CTO Dutchview) had Peter Olsthoorn ’s middags “de grote eer om gameslegende Chris Crawford het woord te geven” voor zijn presentatie over interactive storytelling. Chris Crawford liep de hele dag rond om te spreken met de deelnemers en zijn visie met hen te delen. Ook sprak Peter Olsthoorn hem nog even, dit interview is hier te vinden.

mfw11 chris crawford from iMMovator on Vimeo.

Woensdag, monetize-dag
Na twee dagen vol inspiratie en creativiteit werden op de woensdag alle plannen concreet gemaakt. Keynote spreker Seth Shapiro sprak over hoe business modellen er in de toekomst uit gaan zien. Ook hij ging in discussie met de deelnemers en gaf een kort interview waarin hij de kern van zijn boodschap toelichtte. Vervolgens gaven Rutger Verhoeven (VARA), Erik van Heeswijk (VPRO) en Jeroen Verbeek (SBS) voorbeelden uit de praktijk. ’s Middags was er het Belgische Board of Innovation die masterclasses business modelling gaven.

mfw11 seth shapiro from iMMovator on Vimeo.

Eindpresentaties
Op donderdag gaf kunstenaar / creatief ondernemer Justus Bruns een lunchlezing over enkele van zijn projecten, waaronder Times Square to Art Square, een project waarmee hij op alle schermen op Times Square (New York) kunst wil laten zien. ’s Middags presenteerden de teams hun ideeën aan de andere deelnemers. Boom Chicago zorgde voor de vrolijke noot en wist de hele week in enkele hilarische sketches treffend samen te vatten. Zie hier deel 1 en deel 2 van de eindpresentaties.

Na een zware, maar inspirerend week keerden de deelnemers donderdagmiddag weer huiswaarts. Dat de hele week flinke indruk heeft gemaakt op de deelnemers is te zien in dit verslag van de post-MFW tweets. Er is ook gedurende de week druk getwitterd met de hastag #mfw11. Een verslag met alle beslommeringen, commentaren en belevenissen is te vinden op de Media Future Week website.

Deelnemer quotes from iMMovator on Vimeo.

Organisatie
Dit jaar was de eerste editie van de Media Future Week. De Media Future Week is een initiatief van iMMovator Cross Media Network, in samenwerking met de gemeente Almere, de Hogeschool Utrecht (HU), Hogeschool Rotterdam (HR), Saxion, Noordelijk Hogeschool Leeuwarden (NHL) en Windesheim Flevoland. Doel van de Media Future Week is om de relatie tussen onderwijs- en kennisinstellingen en de media-industrie te verstevigen. “We vinden het belangrijk om de deelnemers in contact te brengen met belangrijke spelers in het mediaveld, die ze anders nooit zouden ontmoeten”, zegt coördinator Frank Visser van iMMovator Crossmedia Network. “Daarom bieden we hen een exclusief programma, met toonaangevende sprekers uit zowel de Nederlandse als de buitenlandse media-industrie”.

Alle video’s, foto’s, tweets en presentaties van de Media Future Week kunt u terugkijken in op de mediapagina.