Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Media Future Week | December 3, 2020

Scroll to top

Top

2011 – Gerd Leonhard: “Bundeling verkeer maakt inhoud betaalbaar”

Het is waarschijnlijk een nachtmerrie voor providers als KPN, Vodafone en T-Mobile, maar naar schatting 90 procent van het internetverkeer gaat binnenkort over ‘mobile devices’. Over de GSM, tablets en laptops. Voor de befaamde media-futuroloog Gerd Leonhard is het juist goed nieuws. De ‘bundeling’ van al dat internetverkeer betekent dat – eindelijk – duidelijk wordt hoeveel geld er met content te verdienen is. En met adverteren.

User-rights
Een futuroloog mag graag een vergelijking met het (nog niet zo verre) verleden maken om de toekomst te voorspellen. “In het verleden was het verhaal altijd: wie heeft het copyright? Nu verschuift dat naar user-rights”, zo stelt Leonhard. “In het verleden was het een ego-system. Nu gaan we naar een equal-system.”

Lastige termen misschien, maar wel duidelijk voor wie kijkt naar de praktische ontwikkelingen. Elke leverancier van ‘content’ vroeg zich tot voor kort, soms vertwijfeld, af hoe geld te verdienen met de levering van diensten. Voor de inhoud van een krant, film of tv-programma kun je een bepaald bedrag vragen. Maar hoe doe je dat precies als je (een deel van) die inhoud via een app op de mobiele telefoon of Ipad levert?  En, niet onbelangrijk, hoe zorg je dat je grote adverteerders trekt in die ongelooflijk versplinterde markt?

Duidelijk en betaalbaar
De bundeling van alle internetverkeer via de mobile devices zorgt er voor dat de markt duidelijk én betaalbaar wordt, betoogt Leonhard. Ook al omdat steeds meer sprake is van global distribution. “Een goed voorbeeld is Google Music dat nu wordt uitgerold.” Straks overal beschikbaar, aan te passen aan de wensen van de gebruiker. Die betaalt aan het eind van het verhaal voor wat hij of zij zelf gebruikt. Vandaar die user-rights.

De bundeling, en Google Music is maar één van de voorbeelden, maakt zo een einde aan al dat gedoe rond copyrights van allerlei, zoals Leonhard ze noemt, “derde partijen”: de content-owners. De grote filmstudio’s, platenmaatschappijen en tv-productiebedrijven. Zij kunnen in de zeer nabije toekomst ‘gewoon’ content leveren. De gebruiker bepaalt uiteindelijk. En betaalt. Althans, voor zover de adverteerder niet betaalt, want de bundeling van alle internetverkeer is ook goed nieuws voor de reclamemakes die meer dan ooit gericht campagne kan voeren. En onderschat die markt niet. Leonhard schat dat daar – inclusief marketingbudgetten – binnenkort zo’n duizend miljard dollar in omgaat.

Crowdfunding
Kortom, de bundeling van alle internetverkeer, maakt content ook zeer betaalbaar, verwacht de media-futuroloog. En dat terwijl de invloed van de gebruiker op die content alleen maar toeneemt. Niet alleen bij de afname van allerlei producten, ook bij de ontwikkeling van nieuwe content. Je hoeft maar even naar het verleden te kijken om de futuroloog wat dat betreft te begrijpen. Al in 2006 werd de website sellaband.com opgezet waarbij het publiek via internet werd opgeroepen om zelf geld bij elkaar te leggen om een artiest of band een opnamestudio in te krijgen voor een cd. Nu is crowdfunding al bijna gewoon. “Maar door de bundeling zal het zeker een vervolg krijgen”, zegt Leonhard.

Jeroen Dirks