Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Media Future Week | September 27, 2021

Scroll to top

Top

Andrew Keen sterk in rol van internetscepticus

Het individu is in gevaar. Andrew Keen wil het redden met zijn op handen zijnde boek Digital Vertigo, waarover hij zal spreken tijdens de Media Future Week 2012.

Voorafgaand aan dit optreden gaf Andrew Keen een interview aan Peter Olsthoorn, in de Gashouder van de Westergasfabriek gedurende The Next Web conferentie 2012. Met veel van de sprekers, van wie een groot deel met oogkleppen op de grote zegeningen van het nieuwe digitale tijdperk prediken, is Keen het niet eens.
Keen vervult de rol van internetscepticus met verve. Dankzij zijn uitstekende gebruik van de Engelse taal verwerft hij zich in de discussies een vooraanstaande positie. Keen grijpt terug op oude liberalen als de beroemde Britse filosoof John Stuart Mill.

In Digital Vertigo, met als veelzeggende ondertitel ‘How Today’s Online Social Revolution Is Dividing, Diminishing, and Disorienting Us’ grijpt Keen terug op films en metaforen van de vermaarde regisseur, zoals Vertigo (1959) en vooral MacGuffin.
Met dat laatste wil Keen de inhoudsloze jacht op de geneugten van sociale media schetsen die volgens hem voor weinigen werkelijke betekenis hebben.

Ondertussen dreigen wel het individu en de individuele creativiteit vermorzeld te worden met het oprukken van sociale media. Ze worden volgens Keen meer en meer onontkoombaar. Zelf mijdt hij Facebook, maar roert zich wel op Twitter. Hij zegt dat dit noodzakelijk is ter promotie van zichzelf als schrijver en spreker.
In Digital Vertigo houdt Keen een pleidooi voor het individu en de individuele waarden die volgens hem niet zijn gediend met het opslokken door sociale media en de beloften van de massa die ons de vooruitgang zal bezorgen.

Hij vindt dat sociale media opnieuw geformuleerd moeten worden en ook Facebook andere waarden moet vertegenwoordigen om de mensheid beter dan nu te dienen. Keen uit afgrijzen over de ongebreidelde dataverzameling ten behoeve van reclame.

“Wij allemaal moeten ons verzetten. Als je origineel wilt denken moet je je verzetten tegen de nieuwe beloften. Anders vervallen we in een nieuwe situatie waarin niemand meer van zichzelf uitgaat en eigen kracht.

Bekijk hier het interview met Andrew Keen tijdens The Next Web.